Miért legyél pilóta?


  • Mert a repülés az egyik legcsodálatosabb élmény, amit átélhetsz.
  • Mert olyan dolgokat tanulsz meg, amit csak kevesen tudnak, de mindenki különlegesnek tartja.
  • Mert egy jó csapatra, baráti társaságra találsz nálunk.
  • Mert a jövőd lehet a pilóta karrier.

A következő fejezetekben bemutatjuk a vitorlázórepülő pilótaképzés menetét. Megismertetünk Téged az elméleti és gyakorlati képzés tematikájával és természetesen a várható költségekkel. Elöljáróban annyit, hogy az alapok elsajátítása nem kerül annyiba, mint egy mai „B” kategóriás jogosítvány ára és továbblépés esetén is egy megfizethető hobbit tudhatsz magadénak. 

ÉRDEKEL A KÉPZÉS

A vitorlázórepülő pilótaképzés menete



Egyesületünk saját képzőszervvel rendelkezik, képzéseinket a HajduFly DTO képzési tematikáinak megfelelően hajtjuk végre.
A vitorlázórepülő pilóta képzés több szakaszra tagolódik, melyek egymásra épülő elméleti és gyakorlati felépítése a növendéket a nulláról juttatja el a szakszolgálati engedély, vagyis a vitorlázórepülő pilóta jogosítvány megszerzéséig. Ez a folyamat egy-két évet vesz igénybe attól függően, hogy a növendék mennyi időt tud rászánni a képzésre, a repülőtéri gyakorlati feladataira.

A képzés a következő főbb állomásokból áll:


  1. Vitorlázórepülő pilótaképzés „B” vizsgáig (első egyedül repülések)
  2. Vitorlázórepülő pilótaképzés „B” vizsgától „C” vizsgáig
  3. Vitorlázórepülő pilótaképzés „C” vizsgától „D” vizsgái

ÉRDEKEL A KÉPZÉS

Vitorlázórepülő pilótaképzés „B” vizsgáig (alap)


Életkorhoz kötött korlátozások:

  • 18 év alatt csak szülői hozzájárulással repülhetsz
  • az első egyedül repülés, tehát a „B” vizsga letétele a 14. életév betöltése után lehetséges.

Képzés időtartama:

átlagos képességekkel 13 – 15 repülőtéri nap alatt teljesíthető a képzés és a „B” vizsga.

Első lépés

Ha jelentkezel nálunk vitorlázórepülő pilóta képzésre, akkor az első, amit meg kell csinálnod az a repülő orvosi vizsgálat. A közelben Szolnokon vagy Debrecenben van erre szakosodott orvos, aki egy átfogó, de a személyautó jogosítvány megszerzéséhez előírtaknál nem sokkal szigorúbb vizsgálatot fog elvégezni.

Az vizsgálatra jelentkezés az alábbi linken lehetséges.

40 éves kor felett és korábbi műtét (pl. sérv) esetén szükséges vizsgálatok

Debrecenben a PharmaFlight-nál

https://pharmaflight.hu/repulo-egeszsegugyi-alkalmassagi-vizsgalatok/

A vizsgálat regisztrációjánál a "LAPL - első vizsgálat"-ot kell beírni.

 

Szolnokon dr. Ébert Ljudmillánál:

https://baross22.hu/2012/02/25/dr-ebert-ljudmill/

Egerben:

Dr. Báthory Sándor repülőorvos

https://drbathory-sandor-reporvos.business.site/?utm_source=gmb&utm_medium=referral

 

Elméleti képzés

Az orvosid megszerzése után célszerű elkezdeni az elméleti, mind pedig a gyakorlati oktatás. Szerencsés esetben télen kezded el az elméleti tanfolyamot és tavasszal a vizsgád birtokában elkezdjük a gyakorlati képzésed.

vizsgakep pilotakepzes

Az elméleti anyag több szakaszból áll, amelynek a kezdő részét kell elsajátítani az alapképzés során. Ebben többek között megismerkedsz az aerodinamika alapjaival, légijoggal, repülési szabályokkal, rádiózás alapjaival, repülés elméletével, szerkezettannal és egészségügyi alapokkal. Az elméleti képzésedet összevont vagy egyéni konzultációkkal segítjük, elsajátítása és a vizsga általában nem okoz gondot. Az elméleti képzéshez térítés ellenében tankönyvet biztosítunk számodra.

ÉRDEKEL A KÉPZÉS

Gyakorlati képzés

A gyakorlati képzés a Hajdúszoboszlói Sportrepülőtéren zajlik többnyire áprilistól novemberig. A képzéseket R-26 Góbé típusú kétkormányos kiképzőgépen végezzük, amely egy nagyon megbízható és a hazai képzésben régóta bevált repülőgép.

pilotakepzes repulo

A képzés 50-60 felszállásból áll, felszállásonként kb. 5 perces időtartammal. Naponta maximum 5 felszállás engedélyezett a növendék fáradása miatt. Ezek a felszállások az úgynevezett iskolakörök, melyek a repülőtér körül, meghatározott rendben zajlanak, és amelyek során a növendék fokozatosan elsajátítja a repülőgép biztonságos vezetését és meghatározott vészhelyzetek gyors felismerését és elhárítását.

Ha ezek már készség szintjén mennek (és sikeres elméleti vizsgát tettél), akkor az oktatód elenged egyedül, ami 5 egyedüli felszállás megtétele után a „B” vizsgádat jelenti.

Várható költségek „B” vizsgáig

Első repülő orvosi megszerzése (ez az orvosi vizsgálatnál helyben fizetendő): 23.000 Ft (megújító 19.000 Ft) 

1. részlet:

Tankönyvek (kezdő képzés):  5.000 Ft

Elméleti képzés: 100 000 Ft

Gyakorlati képzés díja: 393 000 Ft

2. részlet: a gyakorlati képzés előtt

3. részlet: a gyakorlati képzés felénél

Képzés összes költsége: 498.000 Ft.

Egyesületünk képzési szerződést köt minden növendékkel, amiben minden feltételt rögzítünk.

Jelentkezz a képzésünkre!

Add meg az adataidat itt vagy küldj emailt az vitorlazo.pilota@gmail.com címre és küldd el a neved és a telefonszámod. Visszahívunk!

 

Vitorlázórepülő pilótaképzés „B” vizsgától „C” vizsgáig


Elméleti képzés

Az előző szakaszhoz hasonlóan a „C” vizsga megszerzéséhez is szükség van elméleti képzéshez, melyhez szintén biztosítunk tankönyvet. A tananyag folytatása az előző szakasznak, de több olyan témakörrel kibővülve, mint meteorológia vagy elemi navigáció. Az elméleti képzés együtt mehet a gyakorlatival, de itt is meg kell csinálnod a házi vizsgát nálunk, mielőtt megszerzed a gyakorlati „C” vizsgádat.

Gyakorlati képzés

Ebben a szakaszban már rendelkezel annyi repülőgép vezetési ismerettel, hogy elkezdjük megtanítani neked a vitorlázórepüléshez elengedhetetlenül szükséges repülőgép vezetési technikákat, melyek a távrepülések során alkalmazott termikrepülés alapjai.
Ez a gyakorlati szakasz is kétkormányos vitorlázó repülőgéppel történik, kb. 25 felszállást tartalmaz, melynek többségét az oktató földi előkészítése és felügyelete mellett, de már egyedüli felszállásokkal hajthatsz végre. A felszállások időtartama várhatóan 5 – 15 perc. Maximális felszállásszám napi 5.
A „C” vizsga feltétele a vonatkozó elméleti anyagból helyi vizsga teljesítése, ezt követően pedig önerőből, oktató nélkül legalább 10 perc, de legfeljebb 20 perc repülési idő eltöltése termikrepülésben egy felszállásból.
Ennek a szakasznak már nincs önálló díjtétele, hanem mint klubunk tagja, a ránk vonatkozó repülőgép bérleti költséggel, a repült perc díjak alapján kell a költségeket rendezned minden repülési nap végén.

Ezzel már elkezdtél belekóstolni a vitorlázórepülés igazi ízébe...

Várható költségek „B” vizsgától „C” vizsgáig

Tankönyv ~ 3.500 Ft

Klubdíj / szakosztálydíj (a gyakorlati képzés évében nem kell külön megfizetni) 15.000 Ft / év

A képzés díja B és C vizsga között: 180 000 Ft. (tájékoztató jellegű)

 

Vitorlázórepülő pilótaképzés „C” vizsgától „D” vizsgáig


Elméleti képzés

A „D” vizsga megszerzéséhez is szükség van elméleti képzéshez, melyhez szintén biztosítunk tankönyvet. A tananyag folytatása az előző szakasznak, de tovább bővül több témakörrel, amely már a vitorlázórepülés magasabb szintjét és a versenyrepülést is felöleli. A távrepülések, tehát maga a versenyszerű repülés megkezdése előtt az eddig megszerzett tudásodat ki kell egészíteni további ismeretekkel az eddigiekhez hasonló témakörökben. Az elméleti képzés ebben az esetben is együtt mehet a gyakorlatival, de itt a felkészülés végén már nem nálunk kell számot adni a tudásodról, hanem a gyakorlati teljesítéseid birtokában, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalánál kell elméleti (és gyakorlati) vizsgát tenned, melynek sikeres teljesítése után megkapod a Vitorlázórepülő Pilóta Szakszolgálati Engedélyed, amely egy nemzetközileg is elfogadott jogosítás.

Gyakorlati képzés

Ebben a szakaszban kell teljesítened az úgynevezett időtartam feladatokat, melyek lényege a növendék egyedül repülési időtartamának fokozatos növelése. Ezek során a repülőtér elérhető közelségében, de már a távrepülés metodikája szerint repülsz egyre több időt egy felszállásból. A képzés során repülni kell egy oktatós és egy egyedüli fél órás, egy oktatós és egy egyedüli egy órás, és két darab három órás időtartam feladatot. A feladatokat egy felszállásból, megszakítás nélkül kell teljesítened. Az oktatós feladatokat természetesen kétkormányos repülővel, de az egyedüli időtartamokat ezen a szinten már egykormányos, gyakorló teljesítmény vitorlázó repülőgéppel teljesíted, amely már szinte ugyanazt az élményt jelenti, melyet a távrepülések nyújtanak számodra...nem is olyan soká!

pilotakepzes repulo 2

A gyakorlati és elméleti hatósági vizsga letétele után hivatalosan is vitorlázórepülő pilóta lettél, egyedül repülhetsz egyre nagyobb távokat, amelyek során átélheted azt a csodálatos élményt, amit úgy hívnak VITORLÁZÓREPÜLÉS.

Ennek az ideje és a költsége nagymértékben függ az előrehaladás sebességétől. Ezáltal a repült idővel és a felszállások számával arányos.

Vitorlázórepülő vontathatói képzés


Szót kell még ejteni a vontathatói átképzésről, mely egy különálló képesítés, amit meg kell szerezned a képzéseid ideje alatt a „B” és „D” vizsgák közötti időszakban. Az átképzés azért szükséges, mert az alapképzés alapvetően csörléses indítással zajlik, tehát a repülőgépet a kiképzés során a földön lévő csörlő aggregátor húzza fel átlagosan 300 m-es magasságba, ahonnan az iskolakörön végrehajtandó feladatokat el lehet végezni.

A vitorlázórepülésben, főleg a táv –és versenyrepülésben azonban gyakrabban használatos indítási mód a repülőgépes vontatás, ahol egy motoros repülőgép húzza fel a vitorlázórepülőt általában 300 – 600 m közötti magasságba.

A nagyobb magasság több lehetőséget biztosít a pilóta számára, hogy a jó repülési lehetőségekkel kecsegtető, biztató meteorológiai helyzettel előttünk álló napot hatékonyabban kihasználjuk, ugyanis nagyobb magasságban több idő jut az első erős termik megtalálására és így a távrepülésünk mielőbbi megkezdésére.

Várható költségek vontathatói jogosítás megszerzéséhez

Jelenlegi oktatási tematika szerint 17 felszállás szükséges a vitorlázórepülő vontathatói jogosítás megszerzéséhez.
Ennek ára egyesületünknél alacsonyabb, mint az országos átlag, ugyanis nálunk a képzéshez használt ultralight vontatógép költsége lényegesen kevesebb, mint a nagyobb motoros gépeké.

Várható költség: 240.000 Ft

 

VÁRUNK TÉGED IS! REPÜLJ VELÜNK!