Aki először látogat ki a repülőtérre és a sok-sok érdekesség és élmény mellett meg tudja regulázni a saját figyelmét, biztosan észreveszi, hogy minden repülőgépen van egy nagy, első ránézésre nehezen értelmezhető felirat.
A repülőgépek törzsén, nagy nyomtatott betűkkel írt kód a lajstromjel, a gép egyedi azonosítója. Tulajdonképpen nagyon hasonló a gépjárművek nyilvántartásához használt forgalmi rendszámhoz. Az első két betű az országot jelöli, ahol a repülőgép nyilvántartásba van véve. Magyar repülőgépek esetében a lajstromjel HA kezdetű. Ezután kötőjel következik, majd három vagy négy karakter (szám vagy betű), ami magát a repülőgépet azonosítja. A lajstromjelek kiadása és nyilvántartása szigorú szabályok szerint történik, így nem fordulhat elő, hogy két használatban lévő gép ugyanazt az azonosító jelet kapja.
A lajstromjel használata végigkíséri a repülést, a felszállástól a leszállásig. Például a sportrepülőtéren fel- és leszálláskor rögzítik a repülési naplóban, sok más fontos adattal együtt (felszállás időpontja, pilóta neve, stb). Repülés közben a lajstromjelnek a legfontosabb szerepe a rádiózásban van. A pilóta meghatározott rend szerint kommunikál a rádión keresztül az irányítással. Minden kapcsolatfelvételkor köteles a gép lajstromjelével azonosítania magát és a repülőgépet. A lajstromjelet a repülésben egyezményesen, általánosan és kötelezően használatos fónia szerint kell kiejteni. Eszerint a HA-5509 kiejtése Magyarországon, magyar pilóta esetén: Hotel Alfa ötvenöt nulla kilenc, külföldön vagy nem magyar pilóta esetén: Hotel Alfa five five zero niner.
A lajstromjel ezentúl természetesen alkalmas arra, hogy repülés közben, vizuális úton, akár nagyobb távolságból is lehetővé tegye a repülőgép azonosítását.
A fónia rejtelmeivel a következő bejegyzésben ismerkedhetünk meg.