Aki először látogat ki a repülőtérre és a sok-sok érdekesség és élmény mellett meg tudja regulázni a saját figyelmét, biztosan észreveszi, hogy minden repülőgépen van egy nagy, első ránézésre nehezen értelmezhető felirat.

A repülőgépek törzsén, nagy nyomtatott betűkkel írt kód a lajstromjel, a gép egyedi azonosítója. Tulajdonképpen nagyon hasonló a gépjárművek nyilvántartásához használt forgalmi rendszámhoz. Az első két betű az országot jelöli, ahol a repülőgép nyilvántartásba van véve. Magyar repülőgépek esetében a lajstromjel HA kezdetű. Ezután kötőjel következik, majd három vagy négy karakter (szám vagy betű), ami magát a repülőgépet azonosítja. A lajstromjelek kiadása és nyilvántartása szigorú szabályok szerint történik, így nem fordulhat elő, hogy két használatban lévő gép ugyanazt az azonosító jelet kapja.

A lajstromjel használata végigkíséri a repülést, a felszállástól a leszállásig. Például a sportrepülőtéren fel- és leszálláskor rögzítik a repülési naplóban, sok más fontos adattal együtt (felszállás időpontja, pilóta neve, stb). Repülés közben a lajstromjelnek a legfontosabb szerepe a rádiózásban van. A pilóta meghatározott rend szerint kommunikál a rádión keresztül az irányítással. Minden kapcsolatfelvételkor köteles a gép lajstromjelével azonosítania magát és a repülőgépet. A lajstromjelet a repülésben egyezményesen, általánosan és kötelezően használatos fónia szerint kell kiejteni. Eszerint a HA-5509 kiejtése Magyarországon, magyar pilóta esetén: Hotel Alfa ötvenöt nulla kilenc, külföldön vagy nem magyar pilóta esetén: Hotel Alfa five five zero niner.

A lajstromjel ezentúl természetesen alkalmas arra, hogy repülés közben, vizuális úton, akár nagyobb távolságból is lehetővé tegye a repülőgép azonosítását.

A fónia rejtelmeivel a következő bejegyzésben ismerkedhetünk meg.

 

Repülésmorzsák (Blog)

A Repülésmorzsák „fogyasztását” elsősorban azoknak ajánljuk, akik érdeklődnek a sportrepülés iránt, de még nem merültek el komolyabban a témában. A bejegyzések célja, hogy felvillantsunk néhány érdekességet a repülős élet hétköznapjaiból.

Hogyan repül a vitorlázórepülő?

742
Gyakori tévhit, hogy a motorral nem rendelkező vitorlázórepülő a széltől repül. A szél a levegő talajfelszínnel párhuzamos, úgynevezett lamináris...
Tovább olvasom

Charlie, alfa, tango, zulu...

699
Ugye, ismerősen cseng? Filmes emlékeink között biztosan találunk ilyet, de hallhatjuk akkor is, ha a sportrepülőtéren hegyezzük a fülünket.
Tovább olvasom

A levegő, mint közeg

764
Ha jól emlékszem, ez volt a címe a fizika tankönyvben a levegőről szóló fejezetnek. A definíciókat és a magyarázatokat színes ábrák illusztrálták, a...
Tovább olvasom

HA-VER és HA-RAP – avagy röviden a lajstromjelekről

778
Aki először látogat ki a repülőtérre és a sok-sok érdekesség és élmény mellett meg tudja regulázni a saját figyelmét, biztosan észreveszi, hogy...
Tovább olvasom

Emlékek Képekben

A galériában megtekinthető képek visszarepítenek minket repülőterünk régmúltjába, közelmúltjába, és megmutatják, milyen mozgalmas és érdekes a reptér élete napjainkban. Üzemnapok, rendezvények, versenyek, képzések, repülések... Sok-sok szép és emlékezetes pillanat!

Életképek napjainkból

Képek a multból 1. Képek a multból 2.